AL - ISRA' AYAT 82

AL - ISRA' AYAT 82

MARI MENYUMBANG UNTUK SAHAM AKHIRAT

RAWATAN AS - SUNNAH

My photo
Senawang, Seremban, Daulah Islamiah, Malaysia
Dan katakanlah:Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.Hubungi @ SMS saya di talian 017-4150340.

Ukhwah Islamiyyah

AHL AL-SUNNAH WA AL-JAMA’AH

Maksud ahl al-sunnah wa al-jamaah dr sudut bhs,iaitu org2 Islam yg pakar ttg sunnah Rasulullah s.a.w dan berjemaah dlm mengikutinye.

Scr lebih terperinci ,sej kelahiran ahl al-sunnah wa al-jamaah dpt diringkaskn spt berikut.

Beberapa dekad slps kwafatan Rasulullah s.a.w., sebahagian umt Islam berpecah drpd aliran yg utama dan mbentuk beberapa aliran,setiapnye memiliki beberape ciri baru yg tersendiri.Ciri2 tersebut ada yg mrk ambil dprd agama lain atau pemikiran luar dan ada yg mrk cipta sendiri . Setiap aliran mnonjolkn ciri2 yg tersendiri dan mrk mggelar diri mrk dgn nama2 tertentu spt Syi’ah,Khawarij,Jahmiyah dan sebagainya….

Kelahiran aliran2 ini myebabkn umt Islam,khasnya para sahabat,merasa perlu utk mbuat 1 nama utk diri mrk sendiri,agar kedudukan mrk sbg aliran yg benar lagi utama dpt dibezakn drpd aliran yg berpecah tersebut. Nama yg mrk pilih adalah Ahl al-sunnah wa al-Jama’ah. Di sebalik nama tersebut terdapat sejumlah ciri yg perlu dipegang dan dipraktikkan oleh umt Islam agr mrk ttp berada di atas kln kebenaran,jln yg dibawa oleh al-Qur’an dan al-sunnah. Ringkasnya,Ahl al-Sunnah wa al Jama’ah adalah Standard Operating Procedures atau silibus bg umt Islam.

Sumber: Marilah Berkenalan dgn Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah

Posted on 5:05 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

0 comments:

Post a Comment

RAWATAN AS SUNNAH

TERAPI URUTAN ISLAM

Blog Widget by LinkWithin