AL - ISRA' AYAT 82

AL - ISRA' AYAT 82

MARI MENYUMBANG UNTUK SAHAM AKHIRAT

RAWATAN AS - SUNNAH

My photo
Senawang, Seremban, Daulah Islamiah, Malaysia
Dan katakanlah:Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.Hubungi @ SMS saya di talian 017-4150340.

Ukhwah Islamiyyah

Banteras HPV Atau Zina?


KUALA LUMPUR 26 Sept. - Pelbagai pihak menyokong pemberian suntikan pelalian Human Papillomavirus (HPV) secara percuma kepada remaja perempuan berusia 13 tahun di negara ini namun pada masa yang sama mengingatkan mereka bahawa ia bukan lesen untuk mengamalkan seks bebas. Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof. Madya Datuk Mohamad Ali Hassan berkata, kajian menunjukkan hubungan seks pada usia terlalu muda menjadi antara punca seseorang wanita mendapat kanser pangkal rahim.

"Wanita yang kerap bertukar-tukar pasangan berdepan dengan risiko lebih tinggi mendapat kanser pangkal rahim disebabkan jangkitan virus HPV yang hanya tersebar melalui hubungan seks.

"Justeru, saya berharap inisiatif kerajaan ini tidak disalahtafsirkan oleh masyarakat sehingga mereka tidak mengendahkan bahaya hubungan seks bebas sekali gus menyebabkan ia semakin berleluasa di negara ini," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai memberitahu, mulai tahun depan, seramai 300,000 remaja perempuan berusia 13 tahun di seluruh negara akan diberi suntikan pelalian HPV secara percuma bagi mencegah penularan kanser pangkal rahim.

Menurut beliau, pemberian vaksin berkenaan adalah di bawah Program Pelalian HPV yang diluluskan oleh Kabinet baru-baru ini dan melibatkan kos RM150 juta setahun.

Sumber: Utusan Malaysia 27/09/09

Zina Tidak Akan Terhenti Dengan Memberi Suntikan HPV

Aduhai umat! Masalah utama dalam hal ini adalah hubungan seks bebas yang menjadi penyebab penularan virus HPV mengakibatkan kanser pangkal rahim, bukan masalah kanser rahim itu sendiri. Hubungan seks bebas itulah yang sebenarnya perlu ditangani dengan betul agar penyelesaiannya tuntas. Suntikan HPV bukan penyelesaian masalah seks bebas, bahkan sebenarnya suatu bentuk pencegahan simptom kanser pangkal rahim.

Mengapa keadaan ini berlaku? Ini adalah kerana kekeliruan umat menghadapi permasalahan hidup yang tidak diatur dengan syariat Islam. Sudah terlalu lama kita tidak hidup dengan syariat Islam. Kita hanya mengamalkan sebahagian kecil sahaja syariat Islam terutama dalam hubungan ritual sedangkan dalam hubungan sesama manusia kehidupan kita diatur dengan sistem selain Islam. Lihat sahaja sistem sosial kapitalis yang menyediakan ruang yang sangat bebas untuk menyemarakkan kemungkaran hari ini! Begitu juga kejahilan umat dalam memahami inti ajaran Islam yang murni serta tiadanya perlaksanaan hukuman yang sesuai dengan tuntutan Ilahi. Zina berpunca dari wujudnya ruang dan peluang ditambah dengan melesetnya pemahaman seseorang tentang kesan zina.

Islam sebagai syariat yang menyelesaikan masalah kehidupan manusia telah mengatur beberapa panduan agar kita hidup dalam aman dan sejahtera. Umat perlu dididik (didedahkan) dengan ilmu serta pengetahuan mengenai masalah kehidupan, misalnya zina. Islam mentarbiyyah umat dengan mantap agar wujud kesedaran serta persepsi mengenai zina yang perlu dijauhi. Dalam masa yang sama, Islam menghalalkan perkahwinan bagi manusia menzahirkan naluri seksualnya termasuk mekanisme perkahwinan yang mudah, tidak seperti yang berlaku sekarang. Mekanisme ini, yang juga melibatkan faktor ekonomi dan persepsi masyarakat tentang perkahwinan akan memastikan agar manusia faham mengenai sistem sosial Islam. Begitu juga dengan aktiviti nahi mungkar di mana setiap ahli masyarakat yang bertakwa wajib melaksanakannya. Pihak berkuasa pula wajib menjalankan hudud (‘uqubat) Allah ke atas pesalah zina agar ia menjadi penghukum dan pengajaran bagi manusia.

Sungguh aneh sekali keadaan hari ini yang sudah terlalu jauh menyimpang dari kaedah penyelesaian permasalahan hidup Bahkan, dalam penyelesaian yng danjurkan wujud pula kos yang sangat tinggi yang tentu sekali menguntungkan pihak tertentu, namun tetap tidak akan menyelesaikan masalah sebenar. Zina akan terus berleluasa tanpa penerapan Islam sepenuhnya. Sampai bilakah umat ini perlu sedar dari terus ditenggelami arus jahiliyyah ini??

Posted on 4:14 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

0 comments:

Post a Comment

RAWATAN AS SUNNAH

TERAPI URUTAN ISLAM

Blog Widget by LinkWithin