AL - ISRA' AYAT 82

AL - ISRA' AYAT 82

MARI MENYUMBANG UNTUK SAHAM AKHIRAT

RAWATAN AS - SUNNAH

My photo
Senawang, Seremban, Daulah Islamiah, Malaysia
Dan katakanlah:Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.Hubungi @ SMS saya di talian 017-4150340.

Ukhwah Islamiyyah

65 TAHUN MERANGKAK KE MASJID

Bismillahirrahmanirrahim....
 
Ana kongsikan di sini sebuah kisah yang ana ambil dan terbaca dari blog seorang ustaz yang ana hormati dan segani, Ustaz Hambali Al-Alorstari

Silakan baca..Semoga kita tersedar dari dibuai mimpi indah dunia.

Di dalam suasana akhir zaman ini yang mana rata-rata keinginan untuk amalan agama makin terhakis di kalangan ummat. Berlebih lagi peratus orang yang bersolat begitu kecil apa lagi dengan peratus orang yang solat berjemaah. Namun begitu masih lagi terdapat insan yang tidak sempurna sanggup ke masjid untuk solat berjemaah miski pun terpaksa merangkak bilamana iman menyelinap ke anggota badan.

Ini sebagaimana hadis Rasulullah saw yang menyatakan bahawa sekiranya diketahui pahalanya (solat Suboh berjemaah) maka pasti mereka akan datang walau pun terpaksa merangkak. Hadis ini telah pun dipraktikkan oleh insan yang penulis sebutkan iaitu Syeikh Abdullah Al-Asiri yang lupuh anggota badannya sejak dilahirkan. Bukan sekadar solat suboh berjemaah tetapi setiap lima waktu solat beliau akan berulang alik ke masjid dengan merangkak.

Beliau tinggal di salah satu perkampungan terpecil di Selatan Azizia, Arab Saudi. Kini, walau pun umurnya telah mencecah tua 76 tahunditambah dengan kecacatan tubohnya namun beliau masih mampu berulang alik ke masjid dengan merangkak. Beliau telah berbuat demikian selama hamper 65 tahun berulang alik untuk solat berjemaah di masjid di tempatnya.

Beliaulah sebenarnya “Ar-Rijal” yang disebutkan oleh Allah dan Rasulnya saw yang syarat terhasil sifat ini dengan sentiasa hati “mualaqul bil masaajid” terpaut pada masjid.

Kita, miski pun mengetahui fadhilat dan ganjaran pahala serta celaannya, namun tidak mampu untuk berbuat demikan. Ke hulu ke hilir kita boleh berjalan untuk shooping atau berjoging namun ke masjid . . . .

Semuga Allah swt memberi kekuatan bagi kita untuk istiqamah di dalam melaksanakan solat lima waktu dengan berjemaah.

Insyaallah.
Posted on 4:08 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

0 comments:

Post a Comment

RAWATAN AS SUNNAH

TERAPI URUTAN ISLAM

Blog Widget by LinkWithin