AL - ISRA' AYAT 82

AL - ISRA' AYAT 82

MARI MENYUMBANG UNTUK SAHAM AKHIRAT

RAWATAN AS - SUNNAH

My photo
Senawang, Seremban, Daulah Islamiah, Malaysia
Dan katakanlah:Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.Hubungi @ SMS saya di talian 017-4150340.

Ukhwah Islamiyyah

TERAPI URUTAN + BEKAM SUNNAH

Ibnul Qoyyim berkata "ketika Nabi Sholallahu 'alaihi wassalam berbekam, baginda berbekam di tengkuk yang merupakan tempat terdekat dengan jantung yang boleh dibekam"

Dari Anas r.a., berkata: “Rasulullah Sholallahu 'alaihi wassalam bersabda: ‘Jika terjadi panas memuncak, maka ubatilah dengan bekam semoga tidak terjadi hipertensi (stroke) pada salah seorang diantara kamu yang akan membunuhnya’.” (diriwayatkan oleh al-Hakim dalam kitab al-Mustadrak)




Posted on 2:49 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

BEKAM SUNNAH DI SEREMBAN

Abu Na’im dalam bukunya at-Tibbun Nabawi menyebut sebuah hadith marfu’, “Hendaklah kamu sekalian melakukan bekam di titik qamahduwah di bahagian tengkuk, kerana itu dapat menyembuhkan lima jenis penyakit, di antaranya adalah lepra (kusta).”

Pada hadith lain disebutkan.” Hendaklah kamu sekalian melakukan bekam di titik qamahduwah di bahagian tengkuk, kerana hal itu dapat menyembuhkan tujuh puluh dua jenis penyakit.”

Allahumma solli 'ala Saiyyidina Muhammad..

Mu'allij Kamarol : 017 - 4150340





Posted on 2:26 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

BINGKISAN RAWATAN RESDUNG / GHURAH

Rasulullah Sholallahu 'alaihi wassalam. bersabda,”Sesungguhnya pengubatan terbaik bagi kamu sekalian adalah sa’uuth (ghurah), ladud, bekam dan berjalan kaki.”

RAWATAN RESDUNG AS SUNNAH

i. Pembersihan wajah dan sapuan bahan mengeluarkan masalah dimuka.
ii. Sedut Herba Sumpahan Resdung
iii. Asapan lilin Serai Wangi / Madu 2x
iv. Cucian dengan Sabun Resdung.

Pesakit akan dibekalkan dengan sebuku sabun resdung.

[Digalakkan] Pesakit perlu bawa 2 botol air kolah masjid / surau. [Ikhtiar bersungguh untuk dapatkan] Jika tiada, bawalah 2 botol air mineral. Ini untuk proses cucian dan instinsyaq. Pesakit digalakkan untuk bawa 1 botol air mineral + pati delima untuk diruqyah dan diamal minum. Fidyah : RM 50.00

Allahumma solli 'ala Saiyyidina Muhammad..

Mua'llij Kamarol - 017 4150340


Posted on 3:53 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MERAWAT - BERBEKAMLAH

Dari Abu Kabsyah al-'Anmari r.a., bahawa Rasulullah Sholallahu 'alaihi wassalam pernah berbekam di bahagian tengah kepalanya dan di antara kedua bahunya. Dan Baginda bersabda:
"Barangsiapa mengalirkan darah ini, maka tidak ada mudharat baginya untuk mengubati sesuatu dengan sesuatu"

(Lihat Shahih Sunan Abi Dawud dan Jaami'ul Ushuul)




Diriwayatkan oleh Ibnu Sunni dan Abu Nu'aim, Nabi Muhammad Sholallahu 'alaihi wassalam bersabda:
"Kalian harus berbekam di jauzatil qamahduwah, kerana sesungguhnya ia dapat menyembuhkan 70 penyakit"


Posted on 5:27 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

JOM BERBEKAM

Ibnu Abbas menambahkan ,”Waktu terbaik untuk melakukan bekam adalah tarikh tujuh belas, Sembilan belas dan dua puluh satu. Rasulullah Sholallahu 'alaihi wassalam. bersabda,”Sesungguhnya pengubatan terbaik bagi kamu sekalian adalah sa’uuth, ladud, bekam dan berjalan kaki.” 


Rasulullah Sholallahu 'alaihi wassalam. pernah melakukan ladud. Baginda pernah berkata, “Sesiapa yang boleh melakukan ladud terhadapku? Mereka diam sahaja. Yang tinggal di rumah ini hanyalah yang boleh melakukan ladud, yakni al-Abbas.” Hadis ini gharib dan diriwayatkan oleh Ibnu Majah.






Posted on 4:43 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

BEKAM AS SUNNAH

"Sesungguhnya Allah SWT telah menciptakan ubat untuk setiap penyakit, maka berubatlah kamu, tetapi jangan berubat dengan sesuatu yang diharamkan." (HR. Abu Daud) Penyembuhan dapat diperolehi dengan 3 cara: Pertama, meminum madu. Kedua, dengan berbekam. Ketiga, dengan besi panas. Dan aku tidak menganjurkan umatku melakukan penyembuhan dengan besi panas.

"Sesungguhnya pada bekam itu mengandungi penyembuhan"






Posted on 12:35 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

RAWATAN AS SUNNAH

TERAPI URUTAN ISLAM

Blog Widget by LinkWithin