AL - ISRA' AYAT 82

AL - ISRA' AYAT 82

MARI MENYUMBANG UNTUK SAHAM AKHIRAT

RAWATAN AS - SUNNAH

My photo
Senawang, Seremban, Daulah Islamiah, Malaysia
Dan katakanlah:Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.Hubungi @ SMS saya di talian 017-4150340.

Ukhwah Islamiyyah

Disko 'La Meca' , Menyerupai Masjid, Menghina umat Islam !!


Salam alaik...
Posting kali ni agak kelam kabut disebabkan ingin menyampaikan maklumat kepada saudara semua.
Cuba lihat gambar di atas, pasti ramai yang merasakan ia adalah masjid..tapi tidak, ia adalah sebuah disko tua yang sudah di 'renovate' dan diberi nama 'La Meca'. Untuk maklumat lanjut, sila baca laporan di bawah.

La Meca, disko menyerupai masjid di selatan Sepanyol

Kewujudan disko La Meca di Kota Aguilas, wilayah Murcia, Sepanyol, terus mendapat kecaman dari umat Islam di sana. Kecaman kali ini datang dari Ketua Persekutuan Persatuan Muslim di Sepanyol, Mohamed Ali.

Dia mendedahkan bahawa pemilik disko tersebut seakan ingin menghina umat Islam dengan memberi nama disko seperti itu. Umat Islam di Sepanyol memahami bahawa La Meca itu bererti Makkah.

“Umat Islam solat menghadap ke Ka’bah di Makkah dan di sanalah Nabi Muhammad SAW menerima Al-Quran yang suci. Sedangkan disko itu tempat untuk minum arak dan berjoget. Nama disko itu seakan ingin mengabaikan perasaan umat Islam,” kecam Mohamed Ali, seperti yang tercatat di Andalus Press.

Mohamed Ali kembali mengingatkan bahawa Makkah adalah tempat yang paling suci bagi umat Islam. Penggunaan nama Makkah itu juga dikecam keras oleh seorang lelaki berketurunan Maghribi yang bekerja di disko tersebut apabila mengetahui nama tempat hiburan itu sudah diganti menjadi Makkah.

Pengasas Jawatankuasa Timbang Tara Muslim dan Amalan Baik, Antonio García Petite menegaskan “Disko adalah tempat untuk mencari kesenangan duniawi dan apa yang terjadi di dalamnya, seperti minum arak, tidak sesuai dengan prinsip-prinsip Islam.

Petite menambahkan lagi, nama Makkah tidak patut digunakan untuk disko. Oleh itu, dia menyokong sikap pekerja Muslim di disko tersebut yang menolak dari terus bekerja. Menurutnya, sikap itu sesuai dengan keyakinan agamanya. “Kami menyokong pekerja itu,” ujarnya.

Seperti diketahui, awalnya, disko tersebut tidak diberi nama 'La Meca'. Namun setelah 10 tahun di ubahsuai, disko tua itu tiba-tiba diberi nama Makkah. Perasmian disko itu sebenarnya telah dilakukan pada 18 Jun 2010, namun baru beberapa hari terakhir ini, umat Islam di Sepanyol melakukan protes ke atasnya(tribunnews.com, 8/1/2011).

Sumber:hizbut-tahrir.or.id/2011/01/10/kelompok-muslim-spanyol-kecam-penggunaan-nama-makkah/
Posted on 12:00 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

0 comments:

Post a Comment

RAWATAN AS SUNNAH

TERAPI URUTAN ISLAM

Blog Widget by LinkWithin