AL - ISRA' AYAT 82

AL - ISRA' AYAT 82

MARI MENYUMBANG UNTUK SAHAM AKHIRAT

RAWATAN AS - SUNNAH

My photo
Senawang, Seremban, Daulah Islamiah, Malaysia
Dan katakanlah:Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.Hubungi @ SMS saya di talian 017-4150340.

Ukhwah Islamiyyah

Salam Eid Mubarak 1432H

Assalamualaikum w.t.b...Sekejap sahaja Ramadhan nak melabuhkan tirainya..nanti menjelang pula Syawal sebagai tanda kemenangan umat islam dan kembali kita kepada fitrah asal manusia..'minal aidil wal faizin'. Semoga amalan kita diterima oleh Allah S.W.T dan rahmat Allah S.W.T memayungi kita semua. Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin..Andai terkasar bahasa dalam penulisan atau ada tuturkata saya yang terlanjur, harap dimaafi. Di harap semua muslimin muslimat bersama-sama menghayati Syawal yang bakal tiba dan memanfaatkan baki Ramadhan yang hanya beberapa hari sahaja lagi akan meninggalkan kita. Ohya, diingatkan juga kepada sesiapa yang belum membayar zakat fitrah, masih ada masa untuk melaksanakannya, jangan tunggu hingga pagi raya, kelam kabut nanti. Sekian, Syukran & Wassalam.


Salah satu lagu raya kegemaran - UNIC & Inteam (Zapin Hari Raya)


Takbir Raya untuk sesiapa yang mungkin terlupa..:)
Posted on 3:26 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

Wudhuk Zahir dan Batin


Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan khusyuk solatnya.
Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu
bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki
dirinya yang selalu dirasainya kurang khusyuk.

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim
Al-Assam dan bertanya, "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan
solat?"

Hatim berkata,"Apabila masuk waktu solat, aku berwudhuk zahir dan batin."
Isam bertanya, "Bagaimana wudhuk zahir dan batin itu? "

Hatim berkata,"Wudhuk zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota
wudhuk dengan air". Sementara wudhuk batin ialah membasuh anggota dengan tujuh
perkara :-

* Bertaubat
* Menyesali dosa yang telah dilakukan
* Tidak tergila-gilakan dunia
* Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya')
* Tinggalkan sifat berbangga
* Tinggalkan sifat khianat dan menipu
* Meninggalkan sifat dengki."

Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua
anggotaku dan menghadap kiblat.

Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan:

1.Aku sedang berhadapan dengan Allah,
2.Syurga di sebelah kananku,
3.Neraka di sebelah kiriku,
4.Malaikat Maut berada di belakangku, dan
5.Aku bayangkan pula aku seolah-olah berdiri di atas titian 'Siratal mustaqim'
dan menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku, kemudian
aku berniat dan bertakbir dengan baik."

"Setiap bacaan dan doa didalam solat, aku faham maknanya kemudian aku rukuk
dan sujud dengan tawadhuk, aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku
memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun."

Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang
kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

Sabda Nabi, ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi
kebaikan, insyaAllah Tuhan akan menggandakan 10 kali kepadanya..

~ Semoga beroleh manfaat ~
Posted on 3:32 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 2 Comments »

Solat Tahajjud



Allah berfirman maksudnya, “Apakah kamu hai orang-orang musyrik yang lebih beruntung atau orang-orang yang beribadat di waktu malam dengan sujud dan berdiri, dalam keadaan takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah ” Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui ? Sesungguhnya hanya orang-orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.” (Az-Zumar : 9)

Allah berfirman maksudnya, “Hai orang yang berselimut (Muhammad), bangunlah (untuk sembahyang) di malam hari, kecuali sedikit (daripadanya), (iaitu) seperduanya atau kurangilah dari seperdua itu sedikit. atau lebih dari seperdua itu. Dan bacalah Al Quran itu dengan perlahan-lahan. Sesungguhnya Kami akan menurunkan kapadamu perkataan yang berat. Sesungguhnya bangun di waktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan di waktu itu lebih berkesan. Sesungguhnya kamu pada siang hari mempunyai urusan yang panjang (banyak). Sebutlah nama Tuhanmu, dan beribadatlah kepada-Nya dengan penuh ketekunan.” (Al-Muzammil : 1-9)

Allah berfirman maksudnya, “Dan bangunlah pada sebahagian dari malam serta kerjakanlah solat tahajud pada waktu itu sebagai solat tambahan bagimu, mudah-mudahan Tuhanmu menempatkan kamu di kedudukan yang terpuji". (Al Isra : 79)
Nabi saw. bersabda, “Solat yang paling utama selepas solat fardu adalah solat malam (tahajud).(HR Muslim)

Nabi saw. bersabda, “Allah swt. sayang kepada lelaki yang bangun malam kemudian mengerjakan sembahyang dan akan membangunkan isterinya dan kalau isterinya enggan, dipercikkan air di wajahnya. Dan Allah sayangkan perempuan yang bangun malam kemudian mengerjakan sembahyang dan membangunkan suaminya dan jika suaminya enggan, dipercikkan air ke wajahnya.” (Hadis Riwayat: Abu Daud)
Nabi saw. bersabda, “Sesungguhnya di syurga itu ada bilik yang luar boleh dilihat dari dalam, dan dalamnya boleh dilihat dari luar. Disediakan untuk mereka yang memberi makan orang-orang yang memerlukannya, mereka yang menyebarkan salam, serta mereka yang mendirikan solat tahajud pada saat manusia lain sedang tidur". (HR. At Thabrani dan Al Hakim).

Nabi saw. bersabda, “Wahai manusia sebarkanlah salam, bagilah makan dan sembahyang malam ketika manusia tidur nescaya kamu akan masuk syurga dgn selamatnya.” (HR at-Tirmizi)

Dari Salman Farisi, Nabi saw. bersabda, “Hendaklah kamu melazimkan (qiamulail) sembahyang malam. Sebab ia adalah amalan orang-orang soleh sebelum kamu. Ia mendekatkan kamu kepada tuhan, menghapuskan dosa, mencegah diri dari maksiat dan menyembuhkankan penyakit.” ( Riwayat At-Tabrani )

Sumber :TAZKIRAH
Posted on 11:48 AM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 2 Comments »

ISTIDRAJ



Rasullulah s. a. w. bersabda :”Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT.”(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

Manusia istidraj – Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah S.W.T menyayanginya. Mereka memandang hina kepada orang yang beramal. “Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beribadat pun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong.” Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya.

Rasullulah s. a. w bersabda: “Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah S.W.T terbangkan semua itu dengan dua sayapnya” (Kitab Nasaibul’Ibad)

Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap. Lalu, bila sudah bersayap, anai-anai pun menjadi kelkatu. Kelkatu, bila mendapat nikmat(sayap), dia akan cuba melawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt.

Tujuan hidup kita adalah mencari KEREDHAAN Allah. Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang diredhai Allah? Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia BERSYUKUR nikmatnya. Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah S.W.T. Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah. Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah S.W.T, nescaya selamatlah kita di dunia dan akhirat.
Posted on 9:30 AM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 3 Comments »

Gereja Terbesar Di Malaysia & Hukum Ma'abid

Assalamualaikum w.t.b...Moga sihat semua hendakNya. Sekejap sahaja kita dah masuk ke fasa 2 bulan Ramadhan..Macamana amalan kita semua?? Rasa macam banyak sangat yang terkurangkan...Selagi masih diberi kesempatan ni, marilah kita sama-sama memantapkan lagi amal ibadat kita. Semoga kita peroleh maghfirah dari Allah S.W.T dan kita semua termasuk dikalangan para penghuni syurga. SesungguhNya rahmat Allah S.W.T itu jauh lebih hebat melebihi kemurkaanNya. SubhanaAllah...

Secara jujurnya entry kali ni dah lama ingin saya postingkan, tetapi kerana dek kekurangan idea dan tak sempat langsung nak buat semakan. Akhirnya tertangguh dan terus tertangguh. Saya maklum banyak blogger yang dah terbitkan isu ni di blog masing-masing, saya sahaja yang ketinggalan..Di harap, saya dapat mengkongsikan sesuatu yang bermanfaat untuk anda semua.

Mungkin ramai yang dah tahu atau mungkin ramai juga yang belum tahu berkenaan dengan projek pembinaan gereja yang terbesar, tercanggih dan termoden berkonsepkan freemanson yang sedang 'under construction' di dalam negara kita. Mula di bina pada tahun 2008, bersebelahan Golf & Country Club, Bukit Jalil. Saya tak berminat nak hurai panjang lebar berkenaan dengan gereja ini kerana saya lebih fokus kepada apa MOTIF pembinaan rumah kafir ini di sini.

Sesiapa yang nakkan maklumat lanjut berkenaan gereja ini boleh ke sini :-

http://www.calvary.org.my & http://www.calvary.org.my/CCC/ccc_update.html

Bayangan seni bina bila ia disiapkan nanti.

Inilah dia gereja yang saya sebutkan di atas. Namanya Calvary Convention Centre (CCC). Kos binaanya sahaja mencecah RM 100 juta, kos tanah RM 35 juta. Gereja 6 tingkat ini boleh menampung 5 ribu orang pada satu-satu masa. Siapa yang memberikan kebenaran Gereja ini dibina ?? Ini persoalan pokok yang perlu di jawab..


Under Construction : Semoga Allah S.W.T mengagalkan !


Fahaman Freemanson Pada Seni Bina

Apa tujuan gereja ini di bina ?? Pasti ada secret mission yang ingin mereka laksanakan, ya, tidak lain dan tidak bukan, adalah untuk memurtadkan orang islam di sini. Lihat sajalah misi pembinaan gereja ini..

The Mission Statement of the Calvary Convention Centre is:

* To be an inspiration and to benefit all in Malaysia and beyond
* To be a dynamic and positive influence in our society
* To care and to share with those who are without hope
* To equip and train those who desire to serve and help others
* To declare God’s love and His faithfulness to mankind

Adakah mereka ingin mengkristian anak-anak muda di Malaysia ini secara besar-besaran suatu hari nanti. Nauzubillahiminzalik !! Sejauh mana kita sensitif berkenaan dengan isu ini ?
Kita lihat saja populasi penduduk di Malaysia pada tahun 2010 mengikut agama..

AGAMA PERATUSAN (%) 
ISLAM 60.4 
BUDDHA 19.2 
KRISTIAN 9.1 
HINDU 6.3 
LAIN-LAIN 5.0

Lihat, dengan 9.1%, siapa yang mereka ingin tampung di dalam gereja itu ataupun mereka ingin membuat sebuah perjumpaan besar-besaran di negara ini lalu keluar menyebarkan fahaman & kesesatan mereka. Semoga Allah S.W.T melindungi kita semua. Cuba lihat gambar ke-2 dari atas yang memaparkan visi mereka 'Adanya Harapan' @ 'There is Hope'. Harapan apakah yang mereka maksudkan, adakah harapan untuk menyebar luaskan agama mereka @ mereka berharap mampu untuk memurtadkan anak-anak muda yang beragama islam. Maka, JANGAN HARAP !!! Saya bernada tinggi begini adalah untuk meninggikan agama Allah yang sememangnya tinggi dan sudah cukup panas hati dengan kutukan dan cacian dari mereka yang memusuhi islam.

Bila siap sahaja tempat mal'unah ini, maka ia akan menjadi gereja yang terbesar di Asia. Lihatlah persiapan rapi yang mereka lakukan..usaha menggunakan nama Allah S.W.T dalam Herald Catholic suatu masa dulu. 

Hukum Ma'abid (Rumah Ibadat Non-Muslim)

Secara mudahnya orang-orang kafir ini diberikan kebebasan untuk kekal memeluk agama masing-masing dan mengamalkan ajaran agama mereka. Mereka juga berhak mendapat layanan, hak dan perlindungan sepertimana orang-orang Islam yang lain TETAPI apabila berkaitan dengan pembinaan rumah ibadah mereka hal ini perlu ditinjau daripada aspek yang lain. Ini adalah kerana membenarkan mereka memeluk akidah kufur tidak sama halnya dengan isu yang berkaitan dengan pembinaan rumah ibadah dan juga tidak sama dengan hal-hal yang berkaitan dengan menonjolkan syiar-syiar (simbol-simbol dan imej) agama mereka.

Sepatutnya pemerintah kaum muslimin lebih peka dan sensitif akan hal-hal seperti ini.  Di dalam islam, pemindahan dan pembinaan rumah-rumah ibadat orang kafir adalah TIDAK DIBENARKAN. Akhir zaman ini, kita boleh lihat dengan sewenang-wenangnya rumah-rumah ibadat orang kafir didirikan, besar dan tersergam indah. Sepatutnya ada tembok besar yang menutup setiap rumah ibadat mereka agar tidak terlihat oleh kita yang beragama islam. Segala aktiviti mereka harus tertutup, tidak seperti sekarang, mereka dengan tanpa rasa hormat mengadakan upacara keagamaan mereka secara terbuka dan besar-besaran. Wallahua'lam bish awab..

Sabda Rasulullah:

{ عَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ مِنْ بَعْدِي تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ ؛ فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ }

“Hendaklah kamu berpegang dengan sunnahku dan sunnah Khulafa’ Rasyidun selepasku. Gigitlah ia dengan gerahammu. Jauhilah perkara-perkara baru dalam urusan agama, kerana setiap perkara baru adalah bid’ah, dan setiap bid’ah adalah sesat”.

Semoga kita semua dapat hidup di dalam pemerintahan yang sebenar-benar islam suatu hari nanti. InsyaAllah..
Posted on 3:55 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 18 Comments »

Isu Panas Bantuan Gereja..Apa yang tak kena ?


(Harian Metro Ahad : 7 Ogos 2011)
SEREMBAN: “Saya tiada pilihan melainkan menerima bantuan makanan dan wang daripada pihak gereja,” kata seorang wanita mahu dikenali sebagai Nur, 40, yang mendakwa sering mendapat cemuhan segelintir pihak kerana mendapat bantuan daripada gereja untuk menyara kehidupannya sekeluarga.

Menurut ibu kepada empat cahaya mata itu, dia kini tidak dapat bekerja kerana menghidap pelbagai penyakit, terutama asma, kencing manis, darah tinggi dan buasir.
“Saya sedar tidak sepatutnya menerima bantuan daripada gereja, namun saya terdesak kerana memikirkan hidup anak yang mahu bersekolah dan makan. Oleh itu, saya terpaksa mengambil bantuan itu,” katanya ketika ditemui di rumah di Ampangan, di sini, semalam.

Nur yang pernah bekerja sebagai pembantu akaun mendakwa, dia terpaksa berhenti kerana masalah penyakit itu dan pernah beberapa kali pergi ke jabatan berkaitan, namun dicemuh umpama peminta sedekah.

“Saya sedih kerana pihak berkenaan yang sepatutnya membantu enggan melayan saya, sebaliknya saya ditolak ke sana sini hanya kerana bantuan berjumlah RM70.
“Yang membuatkan saya sedih adalah ketika mengenangkan nasib anak yang kadangkala tidak makan, malah yuran tuisyen dan sekolah mereka juga sudah lama tertunggak,” katanya yang reda dengan keadaan itu.

Menceritakan bagaimana dia berjumpa seorang pendakwah gereja, Nur mendakwa, dia disapa oleh wanita berkenaan April tahun lalu ketika dia kesedihan kerana permohonan untuk mendapatkan bantuan tidak berjaya.

“Dia (pendakwah gereja) kemudian menyarankan saya mendapatkan bantuan gereja milik mereka iaitu barang makanan berserta wang tunai.

“Saya tiada pilihan, malah hampir setahun saya menerima bantuan itu. Pihak gereja yang lebih inisiatif untuk tampil membantu nasib wanita seperti saya,” katanya.

Dakwanya, setiap bulan pihak gereja membawa keperluan harian ke rumahnya, malah selalu menghubunginya untuk bertanyakan jika mempunyai masalah lain.

“Saya dan anak turut ditawarkan untuk tinggal di asrama mereka, malah mereka berjanji untuk membantu menyelesaikan yuran tuisyen dan sekolah anak.

“Namun, sampai bila saya dan anak harus mengharapkan bantuan pihak gereja, sedangkan saya beragama Islam,” katanya.

Menurutnya, dia berharap ada sinar di penghujung hidupnya dan anaknya untuk mendapatkan bantuan daripada pihak tertentu.

“Jika mampu bekerja, saya akan cuba menyara hidup ini, namun Allah masih sayangkan kami apabila saya diuji dengan pelbagai ujian hidup,” katanya.

Ulasan Nashir :

Alangkah sedihnya bila terbaca petikan akhbar di atas. Lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ni. Besarnya nikmat kurniaan Allah S.W.T beri pada kita semua, mewah dengan kehidupan, cukup makanan dan pakaian, tempat tinggal selesa dan bermacam-macam lagi rezeki yang Allah S.W.T berikan kepada kita. Tapi dalam kita berbahagia, masih ramai lagi umat islam di luar sana yang kesempitan hidup. Bersusah payah mencari wang ringgit untuk mendapatkan sesuap nasi dalam menyara dan membesarkan anak isteri.

Maka dibulan Ramadhan inilah kita dianjurkan untuk memperbanyakkan sedekah. Juga kita difardhukan untuk mengeluarkan zakat fitrah bagi membantu golongan yang memerlukan. Indahnya Islam kerana mementingkan kasih sayang dan perasaan belas bagi setiap penganutnya.

Setiap kali Ramadhan, seringkali kita dengar berkenaan dengan dalil ataupun hadith berkenaan dengan zakat. Zakat adalah salah satu cabang rukun islam yang wajib diimani dan sememangnya ia suatu hal yang sangat penting di dalam Islam. Sesiapa saja yang membeza kewajipan di antara mengeluarkan zakat dan mendirikan solat, maka tergelincirlah ia dari aqidah Islam.

Agak panjang muqadimmah kali ni, tak mengapa asalkan memberi kefahaman kepada pembaca semua. Saban tahun, kita dikhabarkan dengan jumlah kutipan zakat yang berjuta-juta ringgit berjaya dipungut oleh amil. Alhamdulillah, maksud di situ, masih ramai lagi umat islam yang menunaikan kewajipan kepada Allah S.W.T dan RasulNya.

Firman Allah S.W.T :

"Sesungguhnya zakat-zakat itu hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, para amil zakat, mu`allaf, hamba, orang-orang berhutang, jihad fi sabilillah, dan ibnu sabil." [At-Taubah (9):103]

Ayat di atas membataskan zakat-zakat itu hanyalah untuk 8 asnaf dan tidak boleh diberikan selain dari mereka. (Tidak boleh menambah golongan 8 asnaf seperti yang berlaku dulu..Pelacur boleh diberi zakat..Ini kerja gila).

Saya petik peristiwa yang diceritakan oleh Ustaz Hambali di blognya bilamana mendengar satu soaljawab di Radio IKIM minggu lalu. Di dalam rancangan tersebut bila soalan dikemukakan berkaitan asnaf yang ada di depan mata jika kita membayar zakat fitrah kita kepadanya. Maka jawab ustaz berkenaan kita dikira berdosa dan bersalah berdasarkan anekmen Agama Islam Selangor ( menurut ustaz jemputan berkenaan). Kata ustaz itu lagi ianya sah bayaran zakat berkenaan tetapi berdosa kerana melanggar perintah di dalam anekmen Agama Islam Selangor.

Aduh, beginikah cara pengagihan zakat yang dilakukan di negara kita ?? Sejak bila zakat ini terhad pengagihannya mengikut negeri ?? Banyak betul persoalan ye..Mari kita renungkan hadith ni. Rasulullah s.a.w mengingatkan kita bahawa tidak beriman seseorang itu yang tidak kasihkan saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri. Rasulullah juga mengingatkan kita bahawa haram hukumnya seseorang itu tidur dalam kekenyangan sedangkan dia mengetahui bahawa jirannya tidur dalam kelaparan. Rasulullah turut mengingatkan kita bahawa pemimpin itu adalah pemelihara rakyatnya. Maka, bagaimana mungkin seorang Muslim yang lalai dan seorang pemimpin yang kaya raya terlepas dari dosa bila mana mereka hidup dikelilingi kemewahan walhal pada masa yang sama kemiskinan berleluasa di depan mata.

Nah, sudah cukup rasanya peringatan yang diberikan oleh Rasulullah s.a.w kepada umatnya. Kita tidak mahu mengikutinya ataupun sengaja mahu mengenepikan hukum Allah S.W.T. Berkenaan isu bantuan dari gereja yang diterima oleh individu di atas amat berbeza sekali dibandingkan dengan keadaan di zaman Umar r.a. Diriwayatkan bahawa Umar r.a melihat seorang kafir zimmi yang sudah tua, sedang meminta-minta di Baitul Maqdis maka di panggil oleh Umar r.a lalu berkata ,” Sesungguh kami tidak adil kepada kamu sebab telah mengambil jizyah ke atas kamu ketika kamu masih muda, kemudian setelah kamu tua kami sia-siakan kamu.” Lalu Umar r.a mengambil harta dari Baitul Mal dan memberinya kepada orang tua berkenaan. (Tanbihul Ghafilin)

Tidak kasar rasanya jika saya katakan Sistem Zakat di dalam negara kita ini tidak berfungsi dengan 100%. Apa guna kutipan zakat mencecah jutaan ringgit sedangkan ramai yang masih dalam kefakiran. Mereka boleh berbangga sekiranya dapat mengagihkan semua wang kutipan zakat, tapi bukan berbangga dengan jumlah kutipan yang tinggi. Ketika Umar r.a mengambil alih jawatan khalifah mengantikan Abu Bakar r.a, maka Umar r.a dapati tidak ada sekeping dinar mau pun dirham ditinggalkan oleh Abu Bakar r.a di dalam Baitul Mal. Inilah yang sepatutnya dibanggakan dan dilaksanakan.

Didalam sistem sekular yang mengamalkan ekonomi kapitalis sekarang, kita menyaksikan golongan pemimpin yang dibanjiri kemewahan sedangkan rakyatnya menderita kelaparan, dihimpit kemiskinan, dibelenggu hutang, tidur beratapkan langit dan hidup dalam kesusahan. Namun pada masa yang sama, zakat tak pernah kehabisan, kemiskinan masih tidak hilang !! Pelik, memang pelik.

Akhir kalam, semoga kita menjadi hamba yang bertaqwa dan dapat melaksanakan perintah Allah S.W.T dengan sebaik-baiknya. SesungguhNya siksaan Allah S.W.T amatlah pedih bagi mereka yang tidak menerapkan hukumNya.
Posted on 4:14 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 2 Comments »

Jadikan IKTIBAR : BALA melanda Port Dickson

Segalanya yang berlaku adalah dari Allah S.W.T ( Kulkullum Mindillah ). Sebenarnya berita ini lewat saya terima, baru pagi Jumaat lepas..Pagi ini ambil masa sikit untuk share peristiwa yang berlaku di Port Dickson 30hb Julai yang lalu. Semua yang berlaku adalah kehendak Allah S.W.T dan juga salah satu peringatan kepada seluruh umat manusia yang masa untuk kita di bumi Allah ini tidak lagi lama.

Pada Sabtu yang lalu satu ribut yang begitu luar biasa telah melanda Port Dickson terutamanya sekitar Batu 4 dan Kem Tentera Pusasda. Pokok-pokok besar tumbang, banyak kereta yang remuk, kubah menara masjid jatuh dan pelbagai kemusnahan yang begitu dahsyat.

Apabila berlaku bencana besar kepada alam ini, pemusatan fikiran kita sepatutnya bukan hanya kepada banyak mana kemalangan jiwa atau kerugian harta benda yang terlibat tapi mestilah kepada sebab musabab yang membawa kepada bencana tersebut. Kita perlu sentiasa sedar dan bermuhasabah diri, mengkaji dan memikirkan apa yang pernah berlaku pada zaman para Nabi dan para Rasul, apa punca Allah S.W.T menurunkan bala bencana dan malapetaka kepada kaum-kaum yang terdahulu.

Firman Allah S.W.T :

“Maka tatkala datang azab Kami, Kami jadikan negeri kaum Lut itu yang di atas ke bawah dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang terbakar dengan bertubi-tubi.” (Al-Hud: 82)

Firman Allah S.W.T:

“Apabila Kami hendak memusnahkan sesuatu qaryah (kawasan yang di diami manusia), kami perintahkan orang-orang yang hidup mewah (supaya taat kepada perintah Allah), lalu (sebaliknya) mereka fasiq. Maka mereka berhak ditimpa siksaan, lalu Kami (Allah) membinasakan mereka sebinasa-binasanya. (Al-Isra’:16)

Firman Allah S.W.T lagi:

“Takutlah oleh kamu akan fitnah (bala) yang tidak hanya menimpa orang-orang yang membuat zalim di antara kamu.” (Al-Anfal: 25)

Firman Allah S.W.T dan lagi:

“Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri, melainkan telah tertulis dalam kitab (Loh Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (Al-Hadid: 22-23)

Di bawah adalah gambar-gambar di sekitar tempat kejadian..


Marilah kita sama-sama menjadikan musibah tersebut sebagai satu iktibar untuk kita memperbanyakkan lagi amal ibadah di bulan penuh barakah ini, banyakkan bertaubat. Hidup di dunia tak sampai sekelip mata, hidup di akhirat kekal sampai bila-bila. Banyakkan Amar Maaruf, Nahi Munkar, menyeru kepada kebaikan, mencegah kejahatan dan kemungkaran.

Kita boleh mengatakan bencana alam yang berlaku sekarang ini adalah mukadimah kepada bala yang lebih besar. Tengok saja pada kehidupan sosial, ekonomi dan politik masa kini, semuanya menyeleweng, diseleweng dan menyimpang jauh dari landasan Islam. Gejala sosial seperti zina, maksiat, sumbang mahram dan akhirnya terjadi kes-kes buang bayi serta anak luar nikah seakan-akan menjadi kebiasaan. Setiap hari menjadi hiasan di dada akhbar. Riba pula semakin berleluasa. Kezaliman, penindasan dan pencerobohan berlaku di sana sini. Jenayah pembunuhan, kecurian dan ragut tidak lagi asing bagi kita. Saya sendiri takut hendak berada di kawasan yang jarang dikunjungi.

Bagi sesiapa yang mengiktikadkan dan mengatakan apa yang berlaku adalah fenomena alam semulajadi semata-mata, tiada kaitan dengan Kehendak dan Kuasa Allah, maka ia termasuk golongan yang syirik dan perlu cepat bertaubat.

Sungguhpun bencana yang berlaku di Port Dickson itu tidaklah sehebat Tsunami yang melanda di Acheh dan Jepun, juga tidak sehebat bala yang pernah menimpa kaum-kaum yang terdahulu, tapi diharap ia mampu menyedarkan masyarakat setempat. Allah S.W.T yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang tidak menyegerakan balasan ke atas kejahatan yang dilakukan. Balasan itu ditangguh atau diringankan supaya manusia sedar dan bertaubat.

Berlakunya setiap mala petaka adalah berpunca daripada dosa-dosa manusia sebagaimana firman Allah :“Maka Allah mengazabkan mereka disebabkan dosa-dosa mereka dan mereka tidak mempunyai perlindungan dengan azab tersebut.” (Ghafir: 21). Jelaslah bahawa peraturan alam dan segala bencana yang terjadi adalah dalam Kuasa dan Ilmu Allah. Setiap musibah yang berlaku mempunyai sebab tertentu, antaranya :

1. Untuk menyedarkan manusia, bahawa mereka tidak mampu untuk menentang kekuasaan Allah S.W.T walau secanggih manapun teknologi dan kekuatan yang dimiliki.

2. Untuk menguji keimanan mereka yang beriman.

3. Untuk mengangkat darjat hamba disisi-Nya.

4. Untuk menghapuskan dosa orang mukmin.

5. Untuk menghukum kaum yang melampau batas.

Boleh rujuk posting saya yang lepas berkenaan hadith di bawah : http://marul-nashirassunnah.blogspot.com/2011/02/15-maksiat-yang-menurunkan-bala-jangan.html

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a., Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda :
“Apabila umatku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka, (iaitu) :

1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu
2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan
3. Zakat dijadikan hutang
4. Suami memperturutkan kehendak isteri
5. Anak derhaka terhadap ibunya
6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya
7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.
8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid
9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.
10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya
11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat
12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki)
13. Para artis disanjung-sanjung
14. Muzik banyak dimainkan
15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan diubah menjadi makhluk lain” (Riwayat at-Tarmizi).

Wallahualam bish'awab..
Posted on 9:59 AM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 4 Comments »

Tarian Poco-Poco Tetap HARAM !!

Agak basi nak bercerita mengenai isu ini, tapi bagi saya ia takkan basi selagi mana umat islam masih terus kabur dan tidak jelas tentang perkara yang boleh merosakkan aqidah umat islam baik secara fiqli mahupun qauli. Dulu hangat isu Mufti Perak, Dato' Harussani memfatwakan Tarian Poco-Poco haram. Selepas Majlis Fatwa Kebangsaan mengatakan tarian itu tidak haram, ramai pula yang menempelak Dato' Harussani. Bila masa pulak masalah hukum, halal haram ini terhenti atas majoriti, sepatutnya ia terhenti atas Nas. 

Bila umat islam makin mundur dan teruk, masalah sosial pula semakin membimbangkan. Para ulama' dan ilmuan Islam perlu sepakat menangani masalah yang melanda umat. Bukan menangani sesuatu yang sudah nyata haram itu dengan berlapik dan beralas dengan segala macam ramuan. Demi menyedapkan selera dan halwa segolongan pihak. Tergelincirnya orang alim itulah yang akan membinasakan agama islam. 'Sesiapa yang mengikut atau meniru perbuatan sesuatu kaum, mereka adalah kaum tersebut' dan 'Redho dengan kekufuran itu maka akan jadi kafir'. Saya suka dengar ulasan yang diberikan oleh Al-Fadhil Ustaz Azhar Idrus berkenaan isu ini. Mari dengarkan bersama...

Ustaz Azhar Idrus - Menari Poco-Poco
Posted on 4:20 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

Hukum Bedah Siasat @ Autopsi Jenazah


Gambar Hiasan
Sekejap sahaja rasanya kita dah melangkah masuk ke bulan ramadhan dan hari ini sudah hari ke-3. Bagaimana amalan rakan-rakan semua ? Sama-samalah kita 'check and balance' ye..Semoga apa yang kita lakukan sepanjang tahun ini adalah kerana Allah S.W.T semata-mata dan dikira sebagai amal soleh disisi Yang Maha Esa. Rasanya hari ini nak posting berkenaan dengan Hukum Bedah Siasat @ Autopsi Jenazah ataupun term yang biasa diguna pakai dan disebut-sebut ialah post-mortem. Entry kali ini tiada ulasan dari saya, cuma perkongsian sahaja. Apa-apa pun, perbincangan boleh dilanjutkan di ruang 'comment'.

Dr Abdul Aziz Khalifah al-Qassar (1999) dalam Hukm Tasyrlh al-Insan Baina as-Syari’ah wa al-Qamln telah membahagikan tujuan pembedahan ke atas mayat itu kepada tiga jenis iaitu:

i. At-Tasyrih Al-Jina’iy iaitu pembedahan yang dilakukan bagi tujuan menyiasat sebab-sebab kematian dan mengenalpasti jenis kematian bagi menyingkap sebarang kesamaran terhadap kejadian tertentu sehingga terbukti kebenaran dan tertegak keadilan.

ii. At-Tasyrih Al-Maradhiy iaitu pembedahan yang dilakukan terhadap mayat yang terkena penyakit. Pembedahan tersebut adalah untuk mengetahui secara mendalam kesan penyakit tersebut ke atas si mati, apakah ia merupakan penyakit berjangkit atau bukan. Dengan pembedahan tersebut pihak kerajaan boleh mengambil langkah pencegahan untuk menghalang wabak tersebut daripada merebak sehingga mengancam keselamatan dan keamanan masyarakat.

iii. At-Tasyrih At-Ta’limiy iaitu pembedahan yang dilakukan ke atas mayat-mayat manusia di bilik-bilik mayat fakulti perubatan dengan bimbingan doktor-doktor di universiti. Tujuannya ialah untuk mengetahui secara praktikal dalam bentuk langsung dan ilmiah mengenai anggota-anggota badan dan fungsi-fungsinya yang nyata dan tidak nyata.

Pembedahan bagi tujuan memantau penyakit dan membantu penyelesaian kes-kes jenayah ada dua jenis iaitu:

1. Pembedahan Mayat Atas Sebab Jenayah

Menegakkan keadilan dan menolak kezaliman merupakan dua perkara yang diutamakan dalam syariat Islam. Banyak nash dan dalil-dalil yang menunjukkan demikian. Antaranya firman Allah Ta’ala:
إن الله يأمر بالعدل والإحسان

“Sesungguhnya Allah memerintahkan untuk berlaku adil dan ihsan.” (Surah an-Nahl: 90)

Firman Allah Ta’ala lagi:
إن الله يأمركم أن تؤدوا الأمانات إلى أهلها وإذا حكمتم بين الناس أن تحكموا بالعدل

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. (Surah An-Nisa : 58)

Banyak lagi ayat-ayat al-Qur’an yang menuntut agar ditegakkan keadilan dalam apa jua perkara khususnya dalam kehakiman. Dalam hal ini, post-mortem adalah salah satu cara yang boleh membantu siasatan khususnya kematian yang disebabkan oleh jenayah. Dengan demikian hasil post-mortem akan membantu mahkamah dalam membuktikan kesalahan penjenayah dan melepaskan orang yang tidak bersalah supaya keadilan dapat ditegakkan dan kezaliman serta jenayah tidak berleluasa di alam masyarakat.

2. Pembedahan Mayat Atas Sebab Kajian Terhadap Penyakit

Dalam realiti pencapaian kemajuan bidang sains perubatan sekarang ini, banyak penyakit yang dikenalpasti melalui proses post-mortem. Hasil post-mortem mampu mengenal pasti penyakit dan membantu penyelidikan ubat-ubatan yang sesuai bagi mengatasinya. Post-mortem juga berfungsi memberi maklumat lanjut tentang keadaan sebenar suatu penyakit yang dihidap oleh seorang pesakit sehingga membawa kepada kematiannya. Dalam hal penyakit berjangkit pula, pihak berautoriti dapat merangka tindakan-tindakan yang perlu diambil tindakan. Ini bererti post-mortem itu boleh menjadi asas dalam mengambil langkah menyelamatkan nyawa orang ramai, lebih-lebih lagi jika kematian itu dikenalpasti berpunca daripada penyakit yang menular dan boleh merebak dengan cepat seperti penyakit Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS) yang mana telah mengejutkan penduduk seluruh dunia baru-baru ini.

Begitulah juga dengan penyakit-penyakit seperti aids, denggi dan seumpamanya. Maka mashlahat post-mortem ini ialah sebagai jalan dan langkah berjaga-jaga ke arah pencegahan merebaknya penyakit tersebut.

Kaedah Syara’

Islam menolak perkara-perkara yang membawa kemudharatan sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
لا ضرر ولا ضرار

“Tiada mudharat dan tiada kemudharatan.(Hadis riwayat Ibn Majah dan Imam Ahmad)

Dalam kaedah fiqh pula disebutkan (kemudharatan itu dihindarkan). Dalam kaedah lain pula disebut (kemudharatan itu tidak dihindarkan dengan kemudharatan). Sebagai agama yang sangat bersungguh-sungguh menjaga kemashlahatan hidup manusia, maka Islam menolak kemudharatan itu sehingga ada kalanya perkara-perkara yang dilarang itu menjadi harus dilakukan sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta ‘ala:
فمن اضطر غير باغ ولا عاد فلا إثم عليه إن الله غفور رحيم

“Maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu) , maka tidaklah dia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Pengasih. “ (Surah al-Baqarah: 173)

FirmanNya lagi:
وما جعل عليكم فى الدين من حرج

”Dia (Allah) tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama. “ (Surah ai-Hajj : 78)

Kaedah fiqh pula menyebut
الضرورة تبيح المحظورات (darurat itu mengharuskan perkara yang dilarang). Namun keharusan melakukan yang diharamkan itu tidaklah terbuka seluas luasnya. Ia dibolehkan hanya pada kadar yang dihajati sahaja. Demikianlah juga halnya dengan post-mortem.

Menurut aI-Imam ‘Izzuddin bin Abdul Salam:
أن ما احل لضرورة أو حاجة يقدرها ويزال بزوالها

”Bahawasanya apa yang dihalalkan kerana darurat atau hajat adalah dihadkan mengikut kadarnya dan dihilangkan dengan ketiadaannya. “

Kaedah yang lain pula menyebutkan: “Apabila bertembung dua mashlahat maka diutamakan yang paling kukuh mashlahatnya dan apabila bertembung antara dua keburukan maka keburukan atau kerosakan yang paling ringanlah yang harus dilaksanakan untuk mengelak daripada keburukan yang lebih dahsyat antara keduanya. “

Melakukan post-mortem atau bedah siasat ke atas mayat kerana penyakit itu, kita dapati bahawa ia mengandungi beberapa kemashlahatan umum. Antaranya:

1. Menyelamatkan orang ramai daripada penyakit berjangkit.

2. Meningkatkan tahap kesihatan dan keharmonian hidup masyarakat melalui pemberian rawatan dan ubatan yang betul

Sementara bedah siasat bagi tujuan jenayah itu berperanan:

1. Menjaga kesahihan hukuman dalam perbicaraan

2. Menolak kezaliman

3. Menjaga dan mengelakkan individu daripada terlibat dengan dendam dan bermusuh-musuhan.

Maka mashlahat-mashlahat ini merupakan mashlahat umum yang perlu diutamakan. Sebahagian ulama Syafi’iyyah, Hanafiyyah, Malikiyyah dan Hanabilah menqiyaskan keharusan melakukan post-mortem terhadap mayat bagi tujuan mengesan jenayah dan mengesan penyakit itu dengan keharusan pembedahan perut mayat untuk mengeluarkan kandungannya kerana menyelamatkan nyawa. Begitu juga dengan membedah perut mayat kerana mengeluarkan harta orang hidup seperti yang disebutkan sebelum ini. Maka post-motem bagi tujuan mashlahat-mashlahat seperti di atas adalah lebih utama. (Hukm Tasyrih al-Insan Baini asy-Syari’ah wa al- Qanun, 1999:37-40)

Etika Membedah Mayat (Wajib tahu buat pelajar Perubatan)

Sekalipun sebahagian ulama mengharuskan bedah siasat mayat, namun keharusan yang diberikan itu bukanlah secara mutlak atau terbuka luas tanpa had atau batasnya, sesuai dengan kehendak syara’ seperti ayat 173 daripada al-Baqarah di atas dan kaedah-kaedah fiqh yang terdahulu dan berikutnya. Kerja-kerja post-matem itu perlu dilaksanakan dengan mengambil kira perkara-perkara yang menjadi tuntutan syara’ Antaranya:

i. Menjaga Had Keperluan (Darurat)

Seperti yang diterangkan di atas, bedah siasat itu diharuskan berdasarkan keperluan (hajat) yang menjadi sebab pembedahan tersebut dilakukan. Namun keperluan yang dimaksudkan di sini adalah keperluan yang benar-benar mendesak (darurat). Darurat itu menjadi ‘illah atau sebab yang mengharuskan post-moyem. Jika tidak ia adalah dilarang kerana dikira melakukan penganiayan terhadap mayat, tidak menghormatinya dan menghodohkan rupa bentuk mayat. Kita percaya bahawa syarat kerana darurat itu adalah syarat yang mesti dikenakan atau diaplikasikan dalam semua tujuan post-motem itu dijalankan iaitu sama ada atas sebab mengenal pasti penyakit atau pun atas faktor jenayah.

Sebagai missal, si mati yang menunjukkan tanda-tanda kemungkinan diracun, atau ada bentuk kecederaan yang dialaminya sangat meragukan. Maka untuk memastikannya dia perlu dibedah. Keperluan untuk mengenal pasti punca kematiannya seperti ini adalah sangat mendesak. Ini bererti post-motem itu bukanlah diharuskan secara samarata ke atas semua mayat kerana kecelakaan di jalan raya umpamanya.

ii. Melaksakan Pembedahan Setakat Yang Diperlukan Sahaja

Keharusan post-motem itu hendaklah diukur berdasarkan kadar keperluan atau darurat sebagaimana disebut di dalam kaedah fiqh:
الضرورة تقدر بقدرها (darurat itu diukur berdasarkan kadar keperluannya). Berdasarkan kaedah ini, pembedahan yang dilakukan itu tidak diharuskan melampaui batas atau had rukshah yang telah diberikan, kerana mengambil kira hukum asal pembedahan mayat tanpa sebarang sebab adalah haram. Oleh itu dalam menjalankan pembedahan ke atas mayat adalah menjadi kewajipan untuk hanya membedah mana-mana bahagian mayat yang diyakini boleh membantu pihak yang berkenaan mencapai matlamat daripada bedah siasat yang dijalankan.

iii. Melaksanakan Pembedahan Dengan Lemah Lembut

Secara umum meraka yang melakukan pembedahan ke atas mayat hendaklah menghormati mayat yang dibedah dengan menjalankan pembedahan itu secara yang paling cermat iaitu dengan adab-adab yang tidak merosakkan kehormatan dan kemulian mayat manusia.

Ketika Imam an-Nawawi menbicarakan tentang perkara yang patut dilakukan ke atas mayat sejurus sahaja kematiannya, beliau menekankan bahawa ahli keluarga adalah dituntut supaya memejamkan matanya dan menutup keseluruhan badannya dengan kain, serta menghadapkan mukanya ke arah qiblat. Ia hendaklah dilakukan oleh ahli keluarga yang paling lemah lembut di kalangan mahramnya. Imam an-Nawawi berkata:
ويتولى ذلك أرفق محارمه

“Dan orang yang menangani perkara itu ialah orang paling berlemah lembut daripada kalangan mahramnya.” (Imam An-Nawawi pada Minhaj \Ath-Thalibin, 2000: 1/322)

Berdasarkan keterangan di atas, maka hendaklah dilakukan pembedahan itu dengan cara yang lemah lembut sesuai dengan tuntutan menghormati mayat seperti mengangkat dan meletakkannya ke tempat bedah dengan lembut dan cermat.

iv. Menjaga Aurat Mayat

Menjaga aurat si mati khususnya jika mayat itu perempuan. Oleh itu orang yang sepatutnya melakukan pembedahan ke atas mayat perempuan ialah doktor bedah perempuan juga. Ini kerana haram memandang aurat mayat perempuan itu oleh lelaki asing. Kita lihat ini sesuai dengan pendapat ulama seperti Imam ar-Rafi’e dan al-Baghawi yang tidak mengharuskan lelaki asing memandikan mayat perempuan asing yang tiada hubungan mahram jika tiada seorang perempuan pun ketika itu ataupun mahramnya, bahkan hendaklah dimandikan mayat itu dengan mencurahkan air ke atas keseluruhan badan mayat perempuan itu yang ditutup dengan kain yang tebal tanpa langsung menggunakan tangan. Menurut Imam an-Nawawi, (pendapat yang ashah) mayat itu tidak dimandikan bahkan ditayammumkan sahaja.

Dalam kitab al-Iqna’ karangan asy-Syarbini al-Khatib bahawa hukum haram menyentuh itu tidak gugur dengan sebab kematian. Dalam makna yang lain walaupun perempuan itu telah menjadi mayat. Bagaimanapun juga, jika tiada langsung dockor bedah perempuan, maka tiadalah halangan untuk dilakukan proses pembedahan itu oleh doktor lelaki atas sebab-sebab darurat.

Dalam hal melihat aurat ini, orang yang melakukan pembedahan itu hendaklah melihat aurat mayat dengan sengaja sekalipun mereka daripada sesama jenis, kerana antara etika orang yang memandikan mayat ialah tidak diharuskan melihatnya kecuali pada kadar yang diperlukan pada bahagian bukan aurat. Sedangkan perbuatan memandikan mayat itu adalah wajib. Menurut Imam an-Nawawi, orang yang memandikan mayat itu hendaklah jangan melihat badan si mati melainkan kadar hajat yang bukan terdiri daripada aurat. ( An-Nawawi, Minhaj ath-Thalibin, 2000: 1/351-352)

v. Suasana Tenang

Ketika menjalankan pembedahan itu sewajarnya tidak diganggu dengan bunyi-bunyian yang bising kerana ia dianggap tidak memuliakan mayat. Perkara ini sesuai dengan kenyatan asy-Syeikh Sa’ad bin Muhamad Ba ‘asyin, bahawa makruh meninggikan suara ketika dalam perjalanan mengangkat jenazah (untuk dikebumikan) dan juga dalam keadan memandikan, mengkafankan dan ketika meletakkanya ke dalam kubur. Menurut Ibnu Ziyad pula adalah di sunatkan untuk menyebukan diri dengan berzikir dengan suara perlahan. (Asy-Syeikh Sa’id bin Muhammad Ba ‘Asyin, 1992-399).

Sekian,

Sumber daripada:
Jabatan Mufti Kerajaan, Jabatan Perdana Menteri, Negara Brunei Darussalam.
Posted on 9:53 AM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

RAWATAN AS SUNNAH

TERAPI URUTAN ISLAM

Blog Widget by LinkWithin