AL - ISRA' AYAT 82

AL - ISRA' AYAT 82

MARI MENYUMBANG UNTUK SAHAM AKHIRAT

RAWATAN AS - SUNNAH

My photo
Senawang, Seremban, Daulah Islamiah, Malaysia
Dan katakanlah:Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.Hubungi @ SMS saya di talian 017-4150340.

Ukhwah Islamiyyah

RUMAH SEPERTI PERKUBURAN


Bismillahirrahmanirrahim...Selawat dan Salam ke atas Rasulullah s.a.w. Tertarik dengan artikel yang saya baca hari ini, teringin pula saya panjangkan ke blog untuk peringatan dan tatapan untuk semua umat islam yang mempunyai rumah..:)

Kebanyakkan dari kita di Malaysia, bangsa melayu yang beragama islam ( buka semua melayu islam ) hanya ambil mudah hal-hal berkaitan agama. Baik dari rumah hinggalah keluar rumah. Sesetengah dari mereka rumahnya sentiasa dipenuhi dengan hiburan dan maksiat. Bacaan al-quran pun susah hendak kedengaran, belum lagi dikira penghuninya yang langsung tidak bersolat, apatah lagi solat berjemaah. Maka lupalah amalan agama dan tinggallah cara hidup islam yang diwariskan oleh Baginda Rasulullah s.a.w.

Bila ada kesusahan barulah berbagai usaha dilakukan, barulah teringat akan Allah S.W.T, barulah teringat akan tikar sejadah dan mushaf al-quran yang berabuk di sudut rumah. Ketika itu sibuklah untuk buat bacaan yaasin dan tahlil, pagar rumah untuk halang makhluk halus atau orang berniat jahat dari masuk kerumah dan bermacam-macam lagi.

Bagaimana pula dengan kebersihan rumah ? Rumah yang bersih mengambarkan sikap dan akhlak penghuninya. Maka, kebersihan dan kesucian dalam rumah perlu selari dan berlaku serentak. Islam itukan agama yang syumul. Jika rumah bersih dan mewah pun, jika tiada amalan agama dan perintah Allah dijalankan dalam rumah itu maka jawapannya tetap sama.
 
 Diriwayatkan dari Ibnu Umar ra, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda, “Jadikanlah bagian dari shalat kalian di rumah-rumah kalian, dan jangan kalian jadikan rumah kalian seperti kuburan.“ ( Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim ).

Oleh itu, hidupkanlah rumah kita dengan solat berjemaah, solat sunat, zikrullah, bacaan al-quran dan lain-lain ibadah yang selari dengan kehendak syariat. Bangkitkanlah roh islam dan suasana soleh dalam rumah kerana perlindungan dan rahmat Allah S.W.T itu akan datang dengan sendirinya.

Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : “Janganlah kamu jadikan rumah-rumah kamu perkuburan sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibaca padanya surah al-Baqarah”. (Riwayat Muslim)
Posted on 3:39 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 1 Comments »

1 comments:

sutrisno said... @ July 26, 2012 at 1:17 AM

Asalaamu'alaikum. Syukron

Post a Comment

RAWATAN AS SUNNAH

TERAPI URUTAN ISLAM

Blog Widget by LinkWithin