AL - ISRA' AYAT 82

AL - ISRA' AYAT 82

MARI MENYUMBANG UNTUK SAHAM AKHIRAT

RAWATAN AS - SUNNAH

My photo
Senawang, Seremban, Daulah Islamiah, Malaysia
Dan katakanlah:Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.Hubungi @ SMS saya di talian 017-4150340.

Ukhwah Islamiyyah

HARI PALING AFDAL BERBEKAM DATANG LAGI..

HARI PALING AFDAL BERBEKAM DATANG LAGI..

Waktu Terbaik untuk berbekam adalah satu minggu dipertengahan bulan-bulan Qomariah ( Kalender ISLAM ), iaitu dari tanggal 15 sehingga 21 bulan Hijriah, karena pada waktu ini daya graviti bulan amat kuat terhadap bumi terutama pada haribulan ganjil. Ketika ini keadaan darah dalam badan menjadi memuncak serta bergelodak dan ia berada di permukaan. Waktu ini adalah waktu yang terbaik untuk umat manusia berbekam kerana pengeluaran darah beku, darah kotor, racun / toksik, toksin serta sumbatan-sumbatan dapat dibuat pada kadar maksima.

Dari Mujahid dari Ibnu 'Abbas yang berkata: Rasulullah s.a.w bersabda, "Berbekamlah kalian pada tanggal 15, 17, 19 atau 21." (Hadith Riwayat Bazzar (2023), Ibnu Jarir, At-Tirmidzi, Hakim yang sekaligus menshahihkannya (IV/212) dari Anas, dan Abu Nu'aim dalam Ath-Thibb)

Dari Anas bin Malik RA, dia bercerita: “ Rasulullah SAW biasa berbekam di bagian urat merih (jugular vein) dan punggung. Beliau biasa berbekam pada hari ke 17, 19, dan 21.” (HR, Tirmidzi, Abu Dawud, Ibnu Majah, Ahmad, sanad sohih).



Posted on 12:10 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

0 comments:

Post a Comment

RAWATAN AS SUNNAH

TERAPI URUTAN ISLAM

Blog Widget by LinkWithin