AL - ISRA' AYAT 82

AL - ISRA' AYAT 82

MARI MENYUMBANG UNTUK SAHAM AKHIRAT

RAWATAN AS - SUNNAH

My photo
Senawang, Seremban, Daulah Islamiah, Malaysia
Dan katakanlah:Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.Hubungi @ SMS saya di talian 017-4150340.

Ukhwah Islamiyyah

Kita Akan Dijemput

 
Tujuan asal entry ni sebenarnya nak share kan lagu 'Kita Akan Dijemput' nyanyian dari Ukays. Dari pada posting kosong, lagi elok rasanya diselitkan sedikit peringatan disamping kita menghiburkan hati dengan lagu yang sarat dengan peringatan ni.

KEMATIAN..Detik itu pasti akan datang dan bila tiba saatnya maka tidak akan lambat mahupun cepat walau sesaat sekalipun. Malaikat Maut datang tepat pada waktu yang ditetapkan untuk mencabut nyawa kita tidak kira sama ada kita sedang bergembira menikmati nikmat hidup mahupun sedang menahan kesakitan.

“Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati kecuali dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barangsiapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barangsiapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat. Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.” (Surah  Ali Imran [3]: 145)

Kematian bukan sesuatu yang perlu ditakuti tapi sesuatu yang perlu kita ingati supaya keimanan dan tingkah laku kita sentiasa terkawal, maut bertandang tanpa dapat kita hidu. Cuba bayangkan jika nyawa kita diambil ketika kita sedang melakukan maksiat dan dosa kepada Allah S.W.T ?? Alangkah ruginya kita ketika itu. Mengingati mati adalah bukan untuk menambahkan kekusutan jiwa tapi adalah sebagai tanda amaran sebelum kita melakukan sesuatu yang tidak diredhaiNya.
 
“Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh, dan jika mereka memeroleh kebaikan, mereka mengatakan, ‘Ini adalah dari sisi Allah,’ dan kalau mereka ditimpa suatu bencana mereka mengatakan, ‘Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad).’ Katakanlah, ‘Semuanya (datang) dari sisi Allah.’ Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikit pun?” (Surah an-Nisaa` [4]: 78)
 
Mari kita tanya diri kita bagaimana kita menyiapkan diri untuk kehidupan hari akhirat.

Posted on 1:07 PM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 1 Comments »

1 comments:

fuad ansari said... @ September 22, 2011 at 5:58 PM

jemputan ni mmg wajib datang.. (",)..

moga kita dapat datang keadaan yg baik.. Amiin...

Post a Comment

RAWATAN AS SUNNAH

TERAPI URUTAN ISLAM

Blog Widget by LinkWithin