AL - ISRA' AYAT 82

AL - ISRA' AYAT 82

MARI MENYUMBANG UNTUK SAHAM AKHIRAT

RAWATAN AS - SUNNAH

My Photo
Senawang, Seremban, Daulah Islamiah, Malaysia
Dan katakanlah:Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.Hubungi @ SMS saya di talian 017-4150340.

Ukhwah Islamiyyah

RUMAN..MALAIKAT PENJAGA PINTU ALAM BARZAKH...


Sebuah kitab menyebutkan apabila mayat itu sudah ditimbus maka akan datang padanya satu Malaikat yang bernama Malaikat Ruman AS (tidak termasuk antara sepuluh malaikat yang wajib diketahui).

Maka Malaikat itu menyuruh si mati menulis segala amalannya semasa hidup di Alam Dunia tanpa tertinggal suatu apa pun. Setelah selesai, Malaikat Ruman AS seraya berkata "..Wahai si pulan anak si pulan ketahuilah engkau bahawa engkau sedang memasuki ke suatu Alam baru iaitu Alam Barzakh..." kemudian diterangkan kepada si mati itu akan segala peraturan di Alam Barzakh.
 
Apabila roh itu sudah melangkah ke Alam Barzakh, maka terpisahlah ia dari Alam Dunia untuk selama-lamanya. Setelah Malaikat Ruman AS selesai dan pergi. Maka barulah roh itu didatangi olah Malaikat Kubur iaitu Malaikat Munkar AS dan Nakir AS. Wallahualam..
Posted on 11:55 AM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

0 comments:

Post a Comment

RAWATAN AS SUNNAH

Blog Widget by LinkWithin