AL - ISRA' AYAT 82

AL - ISRA' AYAT 82

MARI MENYUMBANG UNTUK SAHAM AKHIRAT

RAWATAN AS - SUNNAH

My photo
Senawang, Seremban, Daulah Islamiah, Malaysia
Dan katakanlah:Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.Hubungi @ SMS saya di talian 017-4150340.

Ukhwah Islamiyyah

TAZKIRAH : Perubatan Islam

FIQH PERUBATAN

1. Perubatan dan aqidah

2. Perubatan dan syariah

3. Perubatan akhlak serta adab

ISU DI DALAM BAHAGIAN AQIDAH IALAH : -

A. Konsep Penyakit Dalam Islam

Apa yang kita rasa baik untuk diri kita, mungkin ianya sangat buruk untuk kita.

Apa yang kita rasa ianya sangat dibenci kita, mungkin ianya baik untuk kita. Allah Lebih Tahu apa yang diperlukan hambanya.

”Untuk menguji kamu siapakah dikalangan kamu yang terbaik/lebih baik amalannya”


B. Menghilangkan Syirik Dalam Perubatan.

Ubat hanyalah sebagai alat/medium untuk menyembuh. Allah sebagai penyembuh dan pemberi sembuh.

Apa yang diperlukan manusia, adalah mereka disuruh berusaha, apabila diberi penyakit disuruh mencari ubat.

Pada usaha itu, Allah mahu memberi nilai pahala.

Rezeki merupakan anugerah Allah.

Bagi orang-orang beriman, dia sentiasa redha terhadap segala anugerah dan musibah dari Allah. Mereka tidak sibuk dengan anugerah, tetapi sibuk terhadap jalan mendapatkan anugerah tersebut.

Sejauh mana kita berusaha bersungguh-sungguh, sejauh itulah redha Allah atas kita.

Allah menilai hambanya dengan melihat kesungguhannya dalam bekerja. Dari ianya bangun sehinggalah ia menutup kedainya, rugi mahupun untung, redha Allah mengiringi dirinya disebabkan usahanya mencari sesuap rezeki dengan bersungguh-sungguh.

Begitulah dengan sakit dan sembuh , Allah yang memberi.

Jika seseorang tidak memakan ubat, ianya boleh jatuh pada haram disebabkan jika ianya memudaratkan diri , dan menidakkan jalan usaha yang disuruh untuk setiap orang beriman untuk menjalankannya.

Apabila datang ayat ,

” Sungguh orang-orang beriman dan beramal soleh…..”
 
Setiap kali ayat ini diulang-ulang di dalam alquran, orang beriman sentiasa diiringi dengan perkataan amal soleh. USAHA adalah satu amal soleh.

Konsep Pergantungan

Allah tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia. Setiap satu yang dijadikan pasti ada manfaatnya. tetapi apabila pergantungan terhadap sesuatu itu melebihi dari keyakinan pada Allah, itu sudah di kira syirik.

Meniti perkara di atas jalan ilmu ianya diboleh, tetapi jika meniti perkara hanya di atas kepercayaan semata-mata tanpa adanya sokongan yang kuat , ianya tidak dibolehkan.

Seperti contohnya seseorang memakan/minum madu, ianya disebabkan kerana begitu banyaknya kajian scientific mengenai kelebihannya juga jaminan dari Allah bahawa ianya punya pelbagai manfaat darinya sebagai ubat. Maka manusia jenis ini adalah yang mengamalkan ilmu yang ada padanya.

Jika sebagai contoh, kayu kokka itu dikatakan boleh mengubat pelbagai jenis penyakit, tetapi tiadanya kajian scientific tentangnya, bahkan hanyalah kepercayaan kosong yang tidak berasas yang tidak tahu dari mana datangnya, maka ianya tidak dibolehkan bahkan kita disuruh untuk menjauhinya.

Firman Allah dalam al-Quran Surah al-Ma'idah, ayat 72 bermaksud: “Bahawasanya, sesiapa yang mempersekutukan .... ”sungguh, zon(sangkaan) itu tidak akan mengkayakan (melebihi) dari kebenaran(alhaq) walau sedikit ”
 
Suatu Kebiasaan

Iman dan akhlak itu perlu dibiasakan agar ianya menjadi tabiat.

Berapa ramai orang yang sebaya kita yang sudah pergi dahulu.

Orang yang bersabar dengan musibah akan diberikan darjat lebih kurang sama dengan orang yang bersyukur dengan nikmat.

Akhlak dan iman, ianya perlu kepada latihan , perlu dilatih dan membimbingnya.

Doa-doa sangat membantu dalam melaksanakan akhlak dan iman seiring.

Ada manusia, mereka tidak percaya dengan ubat, hanya solat dan doa. Mereka yakin bahawa solat dan doa juga adalah ubat bagi orang yang sakit.

Bahkan sampaikan padanya, Allah suka apabila melihat seseorang membuat kerja bersungguh, dengan kata lain , memaksimakan usaha.

Maka ubat menunjukkan kita memaksimakan usaha yang ada.

Sembut lambat tidak mengapa tapi jangan sembuh cepat tapi dengan syirik.

Apabila ayat-ayat alquran dibaca dan diamalkan dengan roh tauhid dan diatas keagungan Allah, Allah akan berikan kehebatan pada yang mengamalkannya dengan cara ini.

Biasakanlah baca dengan roh tauhid , membesarkan dan mengagungkan Allah.

Perkara syirik tidak perlu dimulakan. Jika ada seseorang mengatakan tangkal itu boleh menyembuh, janganlah memulakan diri mencuba sesuatu tangkal, kerana kelak ianya akan membinasakan jiwa yang sedia bersih dari syirik.
Posted on 10:56 AM by Kamarol Azli Bahari and filed under | 0 Comments »

0 comments:

Post a Comment

RAWATAN AS SUNNAH

TERAPI URUTAN ISLAM

Blog Widget by LinkWithin